1.0 Pengenalan
MyCERT telah menerima beberapa laporan daripada pengguna Internet tempatan berkenaan kegiatan penipuan melalui penyamaran sebagai pekerja Shopee. Individu ini akan menghubungi orang ramai melalui pelbagai platform khidmat pesanan seperti WhatsApp, untuk menawarkan peluang pekerjaan, ganjaran wang tunai, dan hadiah cabutan bertuah.

Shopee menegaskan dalam kenyataan rasmi mereka bahawa mereka tidak menggaji mana-mana individu untuk mengambil pekerja melalui platform berkenaan bagi tujuan meningkatkan peluang perniagaan. Tambahan pula, Shopee hanya akan menganjurkan peraduan seperti Cabutan Bertuah, Tekan dan Menang, dan Putar dan Menang melalui aplikasi rasmi Shopee, halaman media sosial rasmi Shopee, dan akaun perniagaan rasmi yang disahkan Shopee WhatsApp dan semua laman rasmi ini mengandungi tanda semak 'disahkan'.

2.0 Impak

  • Pencurian identiti yang melibatkan maklumat sulit mangsa dicuri dan digunakan untuk aktiviti berniat jahat yang lain
  • Kerugian besar wang kepada mangsa

3.0 Modus Operandi
Pengguna Internet tempatan boleh merujuk kepada panduan keselamatan membeli-belah dalam talian untuk butiran lanjut tentang modus operandi yang digunakan oleh penipu.

4.0 Cadangan
Berikut disenaraikan beberapa cadangan untuk pengguna sebagai langkah pencegahan dan langkah mitigasi terhadap kempen pancingan data ini:

  1. MyCERT menggesa orang ramai agar berhati-hati dan mengelak daripada menjadi mangsa kepada tawaran atau ganjaran palsu ini dan segera membuat laporan polis jika mereka menghadapi atau menjadi mangsa penipuan tersebut.
  2. Orang ramai juga boleh menghubungi Polis Diraja Malaysia (PDRM) melalui Talian Maklumat JSJK di 013-211 1222, atau Pusat Respon Penipuan JSJK di talian 03-2610 1559 atau 03-2610 1599.
  3. Menggunakan platform SEMAKMULE untuk membantu anda menyemak akaun bank dan nombor telefon yang terlibat dengan jenayah komersial.
    - URL: https://ccid.rmp.gov.my/semakmule/
    - Google Play Store: Check Scammers CCID
  4. Orang ramai juga boleh menghubungi syarikat Shopee untuk mendapatkan penjelasan apabila meragui sesuatu tawaran. Sebarang ketidakpastian mengenai peluang pekerjaan, orang ramai boleh menghantar e-mel ke [email protected]. Sementara itu, pengguna yang tidak pasti tentang promosi atau peraduan tertentu boleh mengesahkan melalui talian khidmat pelanggan Shopee di 03-2777 9222 atau melalui e-mel ke [email protected].

Secara amnya, MyCERT menasihatkan pengguna peranti untuk melakukan pengemaskinian berdasarkan pengumuman keselamatan terkini oleh vendor dan mengikuti dasar amalan terbaik keselamatan untuk menentukan maklumat terkini yang harus digunakan.

Untuk maklumat lanjut, sila berhubung dengan MyCERT melalui saluran berikut:

E-mel: [email protected] 
Telefon: 1-300-88-2999 (waktu operasi)  
Mudah Alih: +60 19 2665850 (panggilan 24x7 bagi laporan insiden) 
Waktu Operasi: Isnin - Jumaat 09:00 -18:00 MYT 
Laman: https://www.mycert.org.my 
Twitter: https://twitter.com/mycert 
Facebook: https://www.facebook.com/mycert.org.my

5.0    Rujukan

  1. https://semakmule.rmp.gov.my/
  2. https://ringgitplus.com/en/blog/personal-finance-news/shopee-alerts-public-of-scammers-impersonating-employees-to-offer-employment-and-rewards.html
  3. https://shopee.com.my/m/online-shopping-safety-tips
  4. https://shopee.com.my/blog/shopee-scams/
  5. https://shopee.com.my/m/tips-membeli-belah-online